onsdag, december 26, 2012

Stickläger

Jag fick frågan om jag ville hålla en kurs i stickning på Ölands Folkhögskola under sommaren 2013. Och såklart jag ville! Eftersom man bor på skolan (som ligger naturfint vid Alvaret) och umgås i fem dagar blir det ju nästan som ett litet kollo tänkte jag. Och detta blev utgångspunkten när jag snickrade ihop något som jag kort och gott kallar för Stickläger.

Lite information

Den 8-12 juli pågår kursen. Det kommer att bli en skön blandning av nya tekniker, kallvattenfärgning, garnsafari och naturstickning. Och så massa tid till att fika och lära känna nya vänner. Vill du läsa all kursinformation så klickar du här.

Anmälan 

Det finns 16 platser till kursen. Vill du knipa en av platserna gör du det bäst genom att anmäla dig på webben. Kursen kostar 3 537 kr. Vill du inte bo på skolan så minskar kurskostnaden till 2 257 kr. I summan ingår allt material till workshopsen, men du får själv ta med garn till kallvattenfärgningen. Och självklart dina egna projekt så du kan sitta och sticka i solnedgången på kvällarna med dina nyfunna vänner.

Vi ses i sommar hoppas jag!


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tänkte sälla mig till kören av glada pod cast- lyssnare! Snubblade över er när jag surfade runt efter roliga stickerier här på "jullovet" och har ägnat kvällarna åt att lyssna ifatt! Jättetrevligt: lagom blandning mellan lättsamt, lagom personligt prat och stickprat! Gör att det bli intressant utan att vara pretentiöst! Känns som att sitta och lyssna på två kompisar (fast det är jag ju inte den första att tycka!).
    I ett avsnitt efterlyste ni sådant som underlättar om man har ont i händerna, och jag har ett tips!
    Jag driver ett stickcafé på mitt jobb, och vi har en kvinna med som alltid har gjort annat än stickat, eftersom hon inte klarat att sticka på grund av reumatisk värk, hon har tex klarat att virka korta stunder. Så hade jag en liten kurs i tvåändstickning för ett år sedan, och eftersom hon är från Dalarna och hade sett sin mormor tvåändsticka ville hon gärna vara med, och hör och häpna, det gick jättebra! Tydligen är det så att detta med att "kasta" garnet festar på mindre än skolstickning! Kan ju vara ett tips som fler har nytta av!
    Sedan så känner jag som er att det skulle vara jättekul om det fanns lite fler kurser eller träffar i Småland! JAg gillar stickning med historia och allt sådant verkar hända i Stockholm eller i Dalarna! Nu ser jag ju att du ska hålla i ett stickläger på Öland i sommar, men aj aj, jag ska (om allt går bra) ha en bebis i april, så det är inte aktuellt, men i framtiden, är jag gärna med! Jag har också lite koll på stickerskor (inga män!) i Jönköping och hemslöjden här, samt att jag kan ordna en lokal på mitt jobb om ni vill ordna något här! Bara en liten information...
    Långt det här, vill bara säga att jag ser fram emot nästa avsnitt och att jag kommer att sticka sicksack- vantarna från Färöarna, de är jättesnygga, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heeeeej! Vad härlig kommentar! Och tack för tipset!

      Lycka till med bebis! Och hoppas att vi ses på ett Jönköpingsbesök. Jag börjar bli riktigt sugen efter att ha hört om butiken Astrids. :)

      Psst! Dina vantar blev superfina!!!

      Radera